Inzending WriteNow! Suriname 2016



I   

Scheelt een Ha(a)rtje 
Ze wreef in haar ogen
vaker dan nodig was
en elke keer
hoopte ze.   

Ze had geen slaap;
wel mooie dromen
en alles wat kon helpen
was welkom. 

Maar ondanks alle
ambitieuze wensen
was elke losse wimper
voor hem.  

~


II

Zoute Tranen
Moeilijk
dit.  

Dit constant overwegen,
dit constant overgeven,
dit constant overleven – 
Jij en ik.   

Moeilijk
dit.   

Alle tranen bij elkaar
zijn misschien,
misschien,
verantwoordelijk voor die stijging...
Die zeespiegelstijging...   

Moeilijk
dit
jij en ik.  

 ~                   


III

Langer Samen  
Ik ging weg. 
Jij moest blijven
op de bank,
voor de teevee
je tranen slikken.   

Ik ging weg -
voor de zoveelste keer.
Dus of dat wat uitmaakt...   

Soms blijf ik,
soms ga ik.
Soms blijf jij,
soms ga jij.   

Maar op deze wereld, 
deze aarde...   

Deze aarde is,
ondanks alle bergen en dalen,
rond en als wij beide gaan
in tegengestelde richtingen
ontmoeten wij elkaar weer.
Ooit.   

Dus wat als 
wij beide blijven
op de bank,
voor de teevee?

Winnen wij meer?    

 ~            
 
IV

Sterker Samen
Wat is vrije wil
als er ongelimiteerde
keuzes zijn?   

Wat doe je dan?   

Hoe meer keuzes,
hoe meer van die
wat als-vragen. 
Hoe meer keuzes,
hoe meer kans op  
in de war raken.   

Dus wat is vrije wil
als je goed van slecht
niet kent? 
Wat is vrije wil
als je niet weet
wie je bent?   

Wat doe je dan?   

Wees bewust van
wie of wat heeft gemaakt
dat je bent wie je bent,
dat je kan wat je kan. 

Onthoudt: 
Vrije wil is makkelijker
als je er niet alleen voor staat.   

~                    

V

De Nieuwe Joden
Als ik je vertel
dat mijn haren
het zonlicht raken
zonder dat ik dat wil.
Wat zeg je dan?

Dat ik dat niet hoef?

Wat als ik je vertel
dat mijn haren
het zonlicht raken
zonder dat ik dat wil,
maar omdat ik dat moet
van een medemens.
Wat zeg je dan?

Dat ik dan nogsteeds niet hoef?
Dat ik moet tegenspreken?

Wat als ik je vertel
dat mijn haren
het zonlicht raken
zonder dat ik dat wil,
maar omdat ik dat moet
van een medemens,
anders stuurt die
mij sneller naar mijn God.
Wat zeg je dan?

Dat ik vuur met vuur moet vechten?
Tot de wereld verbrandt tot as?
Zeg je dat? Want dat hoor ik
steeds weer en weer en ik 
ben er moe van.

Waarom gebruiken wij geen
liefde, vriendschap en respect
als ons verweer?

~

VI

Stille Oorlogen
Ik weet dat je weet
en dat je weet dat
ik weet dat je weet.
Dus wat nu?

Actie of blijft alles
ongezegd?
Stiltes zoals deze zijn
gevaarlijk,
omdat er van alles
gebeuren kan.

Dus ik weet dat je weet
en dat je weet dat
ik weet dat jij weet.
Dus wat nu?

~

Comments