Bepaalde Beslissingen

Ik heb zo lang mogelijk uitgesteld om de woorden “ik voel mij benadeeld” te gebruiken. Eigenlijk hoopte ik die woorden niet eens te gebruiken. Ik bedacht telkens andere excuses voor de tegenpartijen. Excuses zoals “ach, het is maar een foutje” en “ik zal hen de kans geven om dit foutje discreet te verbeteren”. Maar wanneer ik als 22-jarige uit Suriname naar Nederland afreis om de finale van een schrijfwedstrijd bij te wonen, daar de Publieksprijs win, en vervolgens een raadselachtig verloop bij de uitvoering van een gedeelte van mijn prijs meemaak, dan besef ik achteraf dat de belletjes eerder moesten gaan rinkelen.

Wat is gebeurd? Ik ben Anyra Hamat en ik heb dit jaar de Write Now! De Morgen Publieksprijs gewonnen. Als onderdeel van deze prijs wordt, zoals het de gewoonte is, de Publieksprijswinnaar in de krant gepubliceerd. En zoals het de gewoonte is, denken wij bij ‘de krant’ aan een bundeltje grijsgekleurd papier met zwarte letters dat wij bij het ontbijt of op het toilet openslaan. Maar om een of andere reden heeft De Morgen besloten om mijn winnende gedichten niet in de krant te publiceren, althans niet ‘de krant’ volgens de definitie die wij allen gewend zijn. Mijn winnende inzending is op hun website gepubliceerd. Ook leuk, maar ik kan een groot deel van mijn doelgroep, mensen die lekker ouderwets papieren kranten lezen, dus vergeten. En wat ik bij dit alles ook raar vind: de winnende tekst van de Juryprijswinnaar, die uit Arnhem komt, is wél in de krant verschenen. Die is zowel in de krant als op de website geplaatst, terwijl dat niet tot diens prijzenpakket hoort. Fijn voor die dat die extra publicatie krijgt, maar ik wil gewoon krijgen wat mij is beloofd dat ik kon winnen.

Ik heb de organisatie benaderd hierover. Ik heb dagenlang met een medewerker van Write Now! gemaild, maar het kwam erop neer dat de eindbeslissing bij hun samenwerkingspartner ligt. Okay. Ik heb daarna zelf contact opgenomen met De Morgen, maar ook hun antwoorden waren niet bevredigend. Van De Morgen kreeg ik uitleg, maar ik vond hun uitleg vaag en tegenstrijdigheden bevatten. Dus dat zorgde ervoor dat er steeds meer vragen bij mij opkwamen. Waarom zijn er bepaalde beslissingen gemaakt? Waarom is de winnende tekst van iemand uit Arnhem wel in de krant gekomen, maar de winnende tekst van iemand uit Suriname niet? Wat zijn de drijfveren geweest bij het maken van die beslissingen? Ik wacht op eerlijk antwoord.

Deze column is ook als lezerscolumn gepubliceerd op de website van Metro Holland.




Comments