De Write Now! De Morgen Publieksprijs

Ik vertelde vandaag aan een paar collega's dat ik heb meegedaan aan een schrijfwedstrijd en dat ik binnenkort naar Nederland vertrek voor de finale. Een half uur later loopt een van die collega's langs mijn kantoorruimte en zij stopt bij de deur. Zij vraagt mij wanneer ik naar Nederland vertrek voor Write Now!. Ik geef haar de datum door. Vervolgens vraagt zij om wat duidelijkheid over de wedstrijd, want zij is er niet mee bekend. Daarna vraagt zij hoe ik 'aan de woorden kom voor mijn gedichten'. Dikke denkrimpels vormen zich op mijn voorhoofd. Hoe leg je dat iemand uit? In vergelijking denk ik dat het makkelijker zou zijn om wiskunde uit te leggen. Of natuurkunde. En dat terwijl ik voor een van die vakken ooit een heel laag cijfer kreeg. Ik ben er niet trots op, maar het is wel de waarheid. Bespaar me maar: ik kan ze alle drie niet goed uitleggen.



Ik skip dat onderwerp en vertel haar over de te winnen prijzen: een Juryprijs en een Publieksprijs. We praten even over de Juryprijs, but the name speaks for itself. Ik begin over de Publieksprijs. De winnaar van de Write Now! De Morgen publieksprijs wint een publicatie in de boekenbijlage van De Morgen en een iPad. Ik vertel haar dat mensen mogen stemmen op hun favoriete finalist door op de website te gaan, dit en dit, zus en zo te doen. En dan heb je gestemd. Ik vermeld meteen dat de stemperiode nog niet is begonnen. "Is goed." zeg ze. Ik moet der melden wanneer. Zij gaat weg om verder te gaan met haar werk. Stiekem hoop ik haar stem te krijgen, maar echt aandringen doe ik niet. Zulke dingen werken averechts.

Nadat zij weg is, ga ik op de laptop meteen naar de website van Write Now!. Ik begin te hyperventileren. Dit is wat ik zie:

Cropped screenshot www.writenow.nu



De stemperiode voor de Write Now! De Morgen Publieksprijs 2016 is begonnen! Hoelang al? Wanneer precies? Weet ik niet. Wanneer heb ik de site voor het laatst gecheckt? Gisteren? Eergisteren? Ik denk gisteren. Geeft niet: DE STEMPERIODE IS BEGONNEN. Waarom ik super enthousiast ben? Twee redenen:
  1.  Ik kon niet wachten om de gedichten die ik heb geschreven voor mijn finale inzending te delen met de wereld.
  2.  Nu kan ik mijn overtuigingstechnieken (die ik heb geleerd op school) toepassen. Spannend allemaal.
Maar om te komen op reden nummero uno. Hier zijn de gedichten eindelijk voor iedereen om te lezen, voor iedereen om te begrijpen, voor iedereen om te voelen, voor iedereen om lachen, voor iedereen om te huilen, voor iedereen om te denken aan een moment in hun leven, voor iedereen om te alles! De gedichten zijn er. Mijn favoriet uit deze inzendingDon't make me choose. Okay, okay. Met geweld kies ik eentje: Jij gelooft in die dingen.


Jij gelooft in die dingen

Toen ik ontdekte dat het gemorste vogelvoer 
uitgroeide tot klavertjes
beloofde ik jou, uit alle enthousiasme, 
het eerste klavertje vier dat ik zou vinden.
Ik hoopte dat jij iets symbolisch zou zien 
wanneer ik je het aanreikte.
Ik hoopte dat je het dan zou opvatten 
als een teken. 
Want jij gelooft in die dingen. 

Ik keek uit naar het moment dat het zover zou zijn.
Ik dacht: als wij terug zouden blikken, 
zou jij het hebben over hoe romantisch het was;
hoe het lot telkens weer over onze levens beslist.
Want jij gelooft in die dingen.

Maar ik herinner mij alleen hoe ik elke dag 
vol hoop zocht en alleen drietjes vond.
De eerste dag was het niet zo erg,
de tweede ook niet. 
Tot ik merkte dat je op een dag verder zocht. 
Toen begon ik de plantjes te smeken.
Of het hielp...?

Toen ik ontdekte dat het vermorste vogelvoer
uitgroeide tot klavertjes
beloofde ik jou, uit alle enthousiasme, 
het eerste klavertje vier.
Maar die heb je nooit gehad, hè?
En ik vraag me dan nog altijd af

hoe jij het interpreteert.

Misschien dat jij het hebt opgevat als een ander teken?
Want jij gelooft in die dingen...

~
Mijn finale inzending is hier te lezen. Mocht je al overtuigd zijn en wil je nu al voor mij stemmen? Nou, hartelijk bedankt zou ik zeggen! Maar toch raad ik je aan om alle finalisten een kans te geven. Wie de andere finalisten zijn, kom je te weten via deze link. In de bio's vind je de links naar de finale inzendingen. 

Als je na het lezen van alle inzendingen meteen weet op wie je wilt stemmen, dan kun je gebruik maken van deze link. Instructies hoe te stemmen vind je ook daar. Heb je nog een paar dagen nodig om een favoriet te kiezen? Maak je geen zorgen, stemmen kan tot en met 24 juni. Veel succes met het lezen en met het kiezen! Ik ga nu mijn collega melden.

Alle links op een rijtje:
De inzendingen: vind je in de bio's.



Comments